Kärlek och filosofi passar inte alls så bra ihop som kärlek och vansinne.

Nä, nu ska jag banne mig sova! Jag har nyss läst klart "Medea"...
Medea är en kvinna som är gift med Jason, men Jason vill nu gifta sig med Glauke som är kung Kreons dotter, på så vis får han bo kvar i Korinth och ja, han blir bundis med kungen helt enkelt! Men grejen är den att då måste han försätta Medea och deras två barn i landsflykt, eller ja, Kreon gör väl det. Men Medea, hon ville inte veta av det hon, så hon förgiftar Glauke, så hon dör (Kreon dör också i de vevorna, när han ska försöka rädda Glauke)...
På så sätt förlorar Jason sin gemål.
men detta räcker inte för Medea, nej hon vill att Jason ska förintas totalt (att bara döda honom är inte rättvist, han ska få lida i jordelivet). Så hon dödar deras två barn, på det viset ser hon till att han inte får några arvingar.

"Medea" var en av de få grekiska dramer som skrevs med en kvinna i huvudrollen, det var ännu ovanligare att man lät kvinnan få utlopp för den orättvisa som gör henne till sin makes ägodel. Så Euripides (som skrev Medea) var lite av en pionjär på sin tid. Nu ska ju inte jag säga för mycket här, jag har ju nyss börjat fördjupa mig i litteraturens mytomspunna värld...

Nä, nu svamlar jag!
God natt! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0