To much worrying will give you cancer!

Jag köper det inte, näpp! Allt det här tjatet, gnällandet och surandet över sommarvädret. "Vadå, det har ju inte varit någon sommar i år", "Fan det bara regnar hela tiden"... Äh, svälj butterkakan och gaska upp dig!
Har ni glömt bort de två veckorna av sol och värme vi hade i slutet av juni? Det har faktiskt varit soliga dagar mellan regnet också, men deeet tänker ingen på. Nej, för när det är soligt då är ju allt som det ska vara!

Fördelen med att jobba med många olika sorters människor som kallpratar om vädret är att man får en klar bild av vad folk i allmenhet tycker. Så jag har bedrivit en småskalig studie som ska försöka åskådliggöra vad människor i Falun (med omnejd) tycker om vädret, här kommer resultatet:

För regnigt
För varmt

Upplyftande va? Tänk att folk har en sådan förmåga att knyta upp allt vid vädret. Är det inte bara att inse att det regnar, tough luck!
Jag har aldrig varit beroende av vädret, vill jag vara inne så är jag inne, och vill jag vara ute ja, då är det väl ganska lämpligt att jag är ute, OAVSETT VÄDER. Men jag är omgiven av en soldyrkande, UV-beroende, regnångestlidande skara människor som måste ha det väder de förväntat och önskat sig för att överhuvudtaget vara glada.


Sen gnäller de på MIG för att jag ligger i skuggan när det är soligt och varmt, och tycker att jag är deprimerande om jag sitter inne när solen gassar och det är 28 grader ute. "Men herregud, gå ut och sätt dig i solen" . Jag har åtminstone aldrig klagat på solen eller vädret i övrigt, utan väljer bara att sitta inne just då. Rätt och slätt, inget gnällande eller suckande. Men sedan när det är mulet då är det helt plötslig okej att klaga. Vädret är en av en av de få saker här i världen som vi människor inte kan påverka med hjälp av en fjärrkontroll eller ett dataprogram (eller ja, numera kan vi ju påverka den med hjälp av växthuseffekten, men konstigt nog verkar det inte få önskvärd effekt) kan det inte få vara så? Jag tycker att det känns skönt att det finns någonting som jag inte kan påverka, för det betyder att jag måste gå tillbaka till mig själv och mitt eget sätt att hantera saken för att bli nöjd, och det gör mig till en nöjdare människa. Sedan är det onekligen mycket enklare.

Nähädu, om man skulle ta och försöka sova och hoppas att värktabletten ska kicka in (funderar allvarligt talat på att öppna min mage och ta ett allvarligt snack med mina äggstockar)...

Go'natt 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0