Why? Because we say so!

"Tångar" heter det inte! Nej det heter "tänger"...
Men inte fan heter det "mäser", nej för då heter det fan i mig "måsar" "och "svanar" inte "sväner"...
"Stockar" inte "stäcker"... It goes in and on!

När jag försökte redogöra för min teori för Saija så skrattade hon och tyckte att "men Elin, 'mäser' kan man ju inte säga, det låter ju inte klokt"
Nej det gör det inte, för vi har inte fått det inpräntat i oss sedan vi var små att det heter "mäser"... DÄRFÖR låter det inte klokt. När jag var liten och fick höra att det heter "tänger" så tyckte jag inte att det lät klokt.

Ja, vi människor alltså!


Kommentarer
Postat av: saija

Haha, ja men måsar LÅTER ju helt normalt! Medan tångar låter helknasigt!



Men du har rätt (som vanligt... nästan), det är nog för att det är inpräntat hur det ska vara och vad det ska heta.



Precis som att vi tycker att det låter skitäckligt att äta tex aphjärna!

Fast kräftor är heelt ok, men i visa länder tycker de att vi är helt dumma i huvudet som kan äta sånt äckel!



Haha...



KRAM till min favorit-Elin!

2009-06-18 @ 23:17:00
URL: http://www.saijamerio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0