Memories made this life, and now they are gone.

Gårdagen fick titeln "instängd med verkligheten". Jag vaknade klockan 09.00 av att klockan ringde (jag vill vakna i tid även när jag är ledig), jag tittade ut genom fönstret och såg att väderguden hade ett mentalt breakdown över staden - regnet öste ner! jag valde att hantera situationen enligt "fuck-it-det-här-ställer-jag-inte-upp-på-principen" och somnade om. 10.42 vaknade jag igen ock kände att jag varit nog rebellisk för idag (igår, reds.anm.). Så jag gick upp, åt frukost och började plugga lite smått. Sedan laddade jag hem en P3-dokumentär om Estonia-katastrofen. Det var den första delen av ångestladdad verklighet jag tog itu med den dagen, det var väldigt gripande att höra.

Sedan åt jag lunch och lyckades - som av en händelse - hamna på kanal två på tv:n. Där visades en dokumentär om sjukdomen Alzheimer och om personer som drabbats, deras anhöriga och hur man hanterar sjukdomen.
det var något av det vackraste jag sett. En man hade inget närminne alls, han bodde på ett hospice för dementa (dokumentären har spelats in i USA) och när hans fru och dotter kom för att hälsa på honom och ta med honom till en körspelning så fick de gång på gång berätta för honom vart de skulle och varför. När han satt i publiken så frågade han gång på gång var de var någonstans. Men när de ledde upp honom på scenen och han fick vara ledsångare till sin gamla barbershopkör så mindes han vartenda ord i hela texten.

En annan kvinna hade hand om sin Alsheimersjuka mor. Det enda den gamla damen gjorde om dagarna var att gå omkring på den stora bondgården och pilla på saker, flytta på dem, arrangera och organisera dem. Då dottern hittade ett av hennes "arrangemang" - som kunde vara ett mjukisdjur på hundens huvud eller en rund dosa som låg mönsterpassad i en cirkel på en vaxduk - så tog hon kort på "arrangemangen". Hon hävdade att detta var bevisen på att hennes mor fortfarande fanns kvar bakom sjukdomen.
Bilderna var ett ögonblick av en verklighet som kan vara så grym och ändå så bittert vacker.

Dokumentären heter: "Alzheimer: Förlorade minnesbilder" och går i repris på SVT2 söndag 16/5 10.45 till 12.10. Se den!

Nu ska jag gå hem från skolan, där jag suttit och pluggat hela dagen. Ikväll blir det nog stand-up på Arenan. Rockänroll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0