Diem perdidi

Göran Zachrisson lär ha sagt att "Det är när det går långsamt som man förlorar sekunder!"

Den här dagen har varit lååång, men jag tror inte att jag förlorat fler sekunder, minuter, timmar än jag brukar!
Tvärtom så har jag grävt fram tid som jag inte trodde fanns. Jag och Oskar har gjort ett pluggschema som vi ska följa när vi har hemstudier. Eftersom båda är ungefär lika självdiciplinerade som...Ja, vi är väldigt odisciplinerade... Så nu har vi ett schema med inplanerade raster, och lunch. Tråkigt? Ibland, men väldigt effektivt!

Vi fick en ny diskbänk idag. Så nu ska jag skvätta med liv och lust när jag diskar, utan att oroa mig för fuktskador! Lyx!

Jag var också på mitt första mötepå Al-Anon idag. En stödgrupp för anhöriga till missbrukare, det var väldigt lörorikt och jag tror att jag kommer ha mycket nytta av att gå dit i tolv veckor framöver. Att sitta där och höra henne prata om vanliga beteenden hos medberoende, och känna att jag kan identifiera mig med så många beskrivningar känns väldigt stort! Inte på ett negativt sett, nej jag ser det inte som ett nederlag att jag visar typiska tecken på medberoende. Jag ser det snarare som en oerhörd lättnad att veta att vissa egenskaper som jag upptäckt hos mig själv kan spåras tillbaka till ett medberoende.

Medberoende betyder förresten att man knyter sig till en missbrukare. Att man har en besatthet vid att denne ska må bra och tar ansvar för personens mående och ofta dennes missbruk. Det betyder INTE att: "Min bror dricker, så då gör jag det jag med"... Det kan nog vara så i vissa fall, men ordet i sig betyder inte det - så att ni vet.


Kommentarer
Postat av: Cattis

Jag har hört en hel del om Al-Anon, då jag gick i anhörighetsvecka på VIva så tipsade dem att man kunde gå dit, har ej gjort det ännu så jag följer gärna med någon gång:)



Vilken dag i veckan går du dit?



ses på fredag

2010-01-27 @ 00:18:56
URL: http://cahtrinea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0