Do it yourself!

Hello allihopa, everybody! Här sitter jag och preppar inför buggen ikväll, jag vrålstartade genom att äta frukost bestående av mitt hälsokick-bröd (jag skriver receptet längst ner sedan), fil och lite flingor och extra linfrön, pumpakärnor och vetegroddar (Oskar startade dagen med en kebabtallrik, vi var på krogen igår!). Jag ÄLSKAR näringslära och något av det roligaste jag vet är att konstruera måltider och recept för att inkludera så mycket nyttigheter det bara går. Nu lät ju det där lite pretto, jag är VERKLIGEN inte den "hälsochampion" som jag låter som. Men det är riktigt kul att utmana sig själv att optimera måltiden med nödvändigheter. 

Jag är ingen sådan som tror på dieter, utan jag tror på att använda sig av rena råvaror, och att hålla sig ifrån konserveringsmedel, smakförstärkare och sådant.

Jag äter inte så mycket kött heller, så jag försöker pressa in så mycket protein jag kan i mina måltider. i form av pumpakärnor, bönor, linser och en del sojaprodukter (av etiska själ försöker jag undvika onödiga sojaprodukter dock). Kolhydrater äter jag ganska mycket av, fast jag byter ofta ut pasta och sådant mot quinoa, som även det är proteinrikt!

Usch, nu känner jag mig som Anna Skipper. Believe me folks! Detta är a stroke of madness, just idag kände jag att jag ville dela med mig lite av vad som gör mig glad just nu, och det är faktiskt detta!

Nåväl, här kommer receptet på mitt bröd, jag använder sällan måttenheter, och gör jag det så slutar det med att jag har i lite extra av något och mindre av något annat. Så känn efter själva!

Elins prettobröd
(räcker till två formbröd)

ca 4 dl  grovt rågmjöl
ca 1,5 dl vetemjöl
ca 0,5 dl linfrön (gärna hela, men krossade fungerar lika bra)
ca 1 d vetegroddar
ca 125 gram valnötter
ca 80 gram tranbär (torkade)
ca 0,5 dl pumpakärnor
ca 0,5 dl solrosfrön
ca 8 dl filmjölk (jag använde en liter, degen ska vara ganska kladdig eftersom den inte ska knådas!)
ca 2,5 tsk bikarbonat

Blanda alla torra ingredienser och häll sedan över filen, rör om ordentligt. Häll smeten i två brödformar som du smörat och klätt med ströbröd. Toppa med pumpakärnor och solroskärnor.
Now, here's the tricky part som jag inte lyckades med helt. Jag hade mina i ugnen på 175 grader, efter 1,5 timma var de fortfarande degiga. Så jag föreslår 200 grader i 1,5 timme i en vanlig ugn, täck brödet med aluminiumfolie när det fått en fin färg. Har du varmluftsugn? Well, lycky you. Då går det nog fortare.
Låt bröden stå ich vila ca en halvtimme innan ni skär i dem. För OM de ändå är kladdiga i mitten så blir det lättare att skära i dem om de får vila.

Hoppas ni lyckas. Jag är för stolt för att följa recepten slaviskt, det är därför jag inte lyckas jämt. Men det är MYCKET roligare att kladda själv! Man kan naturligtvis ha i russin, hasselnötter, torkade aprikoser och annat gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0